Category: cult

The articles shown in this section are 22
Submitted by: Margarida Costa in category: cult on: 01/10/2012 - 01:00 from Portugal
This article is written in English

The reason Citizen Kane got itself an important position in the history of cinema is mainly due to its exquisite camera work and lightning to tell the story of an important man in the world of journalism. Orson Welles uses them to opress the viewer because that is how the character feels.

The film starts by slowly taking us into Xanadu, with its sequential dissolving shots which are accompanied by a slight increase of...

read more >>>
Submitted by: Hasznosi Attila in category: cult on: 30/09/2012 - 20:39 from City: Jászfényszaru Country: Hungary
This article is written in English

"Is there anything going to happen or something?" One of my friends think out loud this way short after while we were started watching The Breakfast Club on a delightful holiday. I guess she wasn’t expected of what she got by the end. Neither was I for the first time and after the closing scene, a lots of motion pictures behind my back, I could only think about how can I missed this one so far?!

John...

read more >>>
Submitted by: Clarissa Mambrini in category: cult on: 29/09/2012 - 00:23 from Italy
This article is written in Italian

Primo titolo della pentalogia piccolo-borghese di Mario Camerini (1), Gli uomini, che mascalzoni… (1932), pur iscrivendosi nell’ampio filone delle commedie dei “telefoni bianchi”, possiede alcune caratteristiche che lo pongono su un gradino più alto rispetto agli altri film del genere. Questa pellicola, infatti, la cui canzone portante...

read more >>>
Submitted by: Nicole Jallin in category: cult on: 25/09/2012 - 15:13 from Italy
This article is written in Italian

L'autocitazione, l'autobiografismo e la riflessione metalinguistica sul cinema e sullo spettacolo (la finzione e il mistero, l'illusione dell'arte, l’apparenza ingannevole e l'ambiguità del senso) sono gli elementi che dominano Il Volto. Da subito Bergman analizza da un lato la condizione dell'artista-mago, ritratto della creazione e insieme del definitivo fallimento esistenziale; dall'altro s’interroga sul limite...

read more >>>
Submitted by: Martin Kudlac in category: cult on: 24/09/2012 - 18:05 from Slovakia
This article is written in English

One of the main roles, or the main role, of avant-garde movement is not only to find out new ways of expression, discovering, revealing and pioneering new forms, whether in theatre, film, literature, but also to supply a new stock of ideas for mainstream. Nowadays, viewers frequently forget that there was something bigger, newer and more shocking before they have seen it in their theatre. One example for all: if something even slightly reminds viewers of...

read more >>>
Submitted by: Giulio Colangelo in category: cult on: 22/09/2012 - 22:47 from Italy
This article is written in Italian

Il nastro bianco, penultimo film di Michael Haneke premiato con la Palma d’oro al Festival di Cannes 2009, racconta i meccanismi sociali, politici ed educativi di un piccolo villaggio della Germania settentrionale a ridosso della Grande Guerra. Molti critici  hanno visto in quest’opera una specie di genealogia del Nazismo, ma tale interpretazione è, ovviamente, fuorviante dal momento che esso non si può spiegare esclusivamente con l...

read more >>>
Submitted by: Daniele Badella in category: cult on: 22/09/2012 - 16:25 from Italy
This article is written in Italian

“Sai che ti dico, Utivich? Questo potrebbe essere il mio capolavoro”. Così dice al compagno il tenente Aldo Raine (Brad Pitt), ripreso dal basso, lo sguardo fisso sullo spettatore, mentre contempla compiaciuto la svastica intagliata sulla fronte del nazista, nel finale di Bastardi senza gloria. Battuta che la dice lunga sulla consapevolezza di Tarantino di aver raggiunto, con Inglourious Basterds, la sua prova più matura, la ...

read more >>>
Submitted by: Nicole Jallin in category: cult on: 20/09/2012 - 23:41 from Italy
This article is written in Italian

“I film di domani si gireranno per le strade” diceva François Truffaut in Effetto notte (1973). E dietro l’omaggio al neorealismo vi è una più profonda e melanconica rievocazione di quella rivoluzione tecnica, estetica e psicologica della storia del cinema. Bazin nel suo Che cosa è il...

read more >>>
Submitted by: Dalila Missero in category: cult on: 13/09/2012 - 10:48 from Italy
This article is written in Italian

Poche parole sulla trama: quattro voci discorrono su uno schermo monocromo blu nel compiersi inesorabile di una malattia, nel progressivo avanzare della cecità di uno dei quattro (che spesso parla in prima persona). La letterarietà del film è palpabile, il legame con il libro di Jarman Chroma è inscindibile. Gradualmente, come scorrendone le pagine, accompagniamo il regista verso il compimento del suo destino, cullati solo dalle parole...

read more >>>
Submitted by: Theo Christodoulidis in category: cult on: 12/09/2012 - 16:20 from United Kingdom
This article is written in English

Velvet Goldmine is an extravaganza of lights, colours, music and metaphors. Serving not only as an encapsulation of the glam rock era, the immensity of what lies behind each character is abundantly visible upon the film’s unravelling -- and subsequently its second, third, fourth viewing. Drawing from the prominent figures of that generation, David Bowie, Iggy Pop (and to a certain extent, Marc Bolan and Lou Reed), Velvet Goldmine is given...

read more >>>